Puberbrein in de klas

Iedereen die in onderwijsland met jongeren te maken heeft, weet welke sprong zij maken in de puberteit. Dit is natuurlijk zichtbaar aan de buitenkant, maar ook van binnen spelen zich in rap tempo allerlei ontwikkelingen af. Hoe kun je als docent de hersenen van pubers nou positief stimuleren?

De spiegelneuronen bepalen mede het leergedrag van pubers. Dat betekent dat de attitude van de docent, véél meer dan gedacht, bepalend is voor het gedrag. Goed voorbeeld doet goed volgen. Leef voortdurend met de gedachte dat gewenst gedrag alleen kan ontstaan als docenten het voortdurend tonen. Roep het gewenste gedrag dan ook op tijdens het eerste gedeelte van de lessen.

De hersenen zijn plastisch, dat wil zeggen dat ze veranderbaar zijn. De plasticiteit neemt toe als we voldoende bewegen en ontspannen. Het is van belang om tijdens een lesdag ruimte te hebben voor beweging en ontspanning. Laat leerlingen dus tijdens de les af en toe in beweging komen en zorg ook voor ontspanning. Activerende didactiek, met frisse werkvormen!

In het puberbrein verandert de biologische klok. Er ontstaat de behoefte om later naar bed te gaan en later op te staan. Dat zorgt voor een ingewikkelde botsing van de behoeften bij de puber. Een soort puberjetlag! Op school kun je hier rekening mee houden door in de eerste roosteruren niet de zwaarste denkvakken te plannen. En: hoe meer afwisseling je tijdens de lessen kunt bieden, hoe meer kans dat de hersenen positief gevoed worden. Hoe minder negatief gedrag je zult zien bij de lerende.

2KNOWHOW traint docenten op allerlei gebieden. Hiermee sta je niet alleen meer open voor de leerlingen, maar ook voor je eigen regie en werkgeluk. Zo hebben we een programma ontwikkeld, speciaal voor docenten: teacher leadership. Het programma is een combinatie van workshops, opdrachten, mailtjes met ‘tussentijdse prikkels’ en persoonlijke coaching. Meer weten? Klik hier!

Stefan Stoeken

Trainer, coach


Ook interessant

Feedbackkwadrant

Het Feedbackkwadrant: de vier bouwstenen van een gezonde feedbackcultuur Duidelijkheid en structuur zorgen ervoor dat teamleden weten wat er van hen verwacht wordt. Openheid en verbinding creëren een veilige omgeving waarin mensen zich durven uitspreken. Persoonlijke behoeften en overtuigingen spelen een rol in hoe iemand feedback geeft en ontvangt. Tot slot maken gespreksvaardigheden het mogelijk om feedback op een constructieve manier te delen. Wanneer deze elementen samenkomen, ontstaat een cultuur waarin feedback niet als spannend of lastig wordt ervaren, maar juist bijdraagt aan groei en samenwerking.

Olympisch goud voor Paul en 2KNOWHOW

Van angstcultuur naar bevrijding. De gouden hockeymedaille op de Olympische Spelen van Parijs 2024 is meer dan sportieve glorie – het is een bevestiging van de kracht van plezier, verbinding en vertrouwen in een team.

Jezelf motiveren kun je leren

Jezelf motiveren kun je leren Waarom is de een gemotiveerder dan de ander om iets te leren, te bereiken? En wat heeft ‘je manier van denken’ (mindset) daar eigenlijk mee te maken?