Inwerken doe je zo

Het werk stapelt zich op, maar gelukkig heb je een nieuwe collega aangenomen. Nu is het zaak om deze goed en snel in te werken. Hoe doe je dat?

Fijn, een nieuwe collega. Je hebt zijn hulp, kennis en talent hard nodig. Alleen dat inwerken… het kost je veel tijd en je weet dan ook niet goed hoe je eraan begint. Nou, zo.

Vier tips voor een snelle en vooral effectieve inwerkperiode.

1. Maak een inwerkprogramma

Voor nieuwe medewerkers is het heel fijn te weten wat ze de aankomende tijd gaan doen, een structuur te zien waarin ze worden meegenomen. Maak daarom een inwerkprogramma waarin je voor een aantal weken al een aantal projecten hebt ingepland, maar ook vergaderingen of gesprekken met collega’s. Iemand hoeft niet alles direct te weten. Smeer het over een bepaalde periode uit.

2. Zet een buddy in, maar doe het niet alleen

Het is heel fijn als een nieuwe medewerker een buddy heeft. Iemand die vraagt hoe het gaat, wat hem opvalt in de organisatie, of het bevalt. Zo voelt je nieuwe collega dat er altijd iemand beschikbaar is voor vragen. Maar doe het niet alleen! Zet meerdere collega’s in die helpen met het inwerken. Plan vooraf dan ook gesprekken in met verschillende collega’s en geef ze de verantwoordelijkheid om een rol te spelen in de inwerkperiode. Maak concreet welke rol iedereen vervult. Zo kun je als buddy het overzicht behouden, maar hoef je niet alles zelf te doen.

3. Denk na over hoé je kennis maakt

Een eerste indruk maken we maar één keer. Zorg dan ook voor een warm welkom. Geef een bloemetje of kleine presentie als iemand begint. De meeste mensen willen eerst voelen dat ze welkom zijn en weten met wie ze gaan werken. Kennismaken en de sfeer proeven zijn daarom de belangrijkste ingrediënten van de eerste dagen. Denk na over hoe je kennismaakt en zet eens een leuke werkvorm in. Start met een aantal prikkelende, persoonlijke vragen, bijvoorbeeld met behulp van deze kaartenset! Ook leuk: laat iemand een voorwerp meenemen wat iets vertelt over wie iemand is of waar hij van houdt. Neem zelf ook iets mee en deel zelf net zoveel. Zo laat je iemand echt veilig en prettig starten!

4. Stel de nieuwe collega vragen

Stel ook zelf veel vragen aan je nieuwe collega! Vraag diegene wat hij nodig heeft in de eerste periode, jij slaat hoogstwaarschijnlijk iets over omdat dat al zo vanzelfsprekend is. Benut ook zijn frisse blik: wat valt hem op aan de organisatie, wat ziet hij in de cultuur terug, wat zou hij veranderen als hij het voor het zeggen had? We schreven het al eerder: ga het gesprek aan en wees nieuwsgierig.

Succes!


Ook interessant

Feedbackkwadrant

Het Feedbackkwadrant: de vier bouwstenen van een gezonde feedbackcultuur Duidelijkheid en structuur zorgen ervoor dat teamleden weten wat er van hen verwacht wordt. Openheid en verbinding creëren een veilige omgeving waarin mensen zich durven uitspreken. Persoonlijke behoeften en overtuigingen spelen een rol in hoe iemand feedback geeft en ontvangt. Tot slot maken gespreksvaardigheden het mogelijk om feedback op een constructieve manier te delen. Wanneer deze elementen samenkomen, ontstaat een cultuur waarin feedback niet als spannend of lastig wordt ervaren, maar juist bijdraagt aan groei en samenwerking.

Olympisch goud voor Paul en 2KNOWHOW

Van angstcultuur naar bevrijding. De gouden hockeymedaille op de Olympische Spelen van Parijs 2024 is meer dan sportieve glorie – het is een bevestiging van de kracht van plezier, verbinding en vertrouwen in een team.

Jezelf motiveren kun je leren

Jezelf motiveren kun je leren Waarom is de een gemotiveerder dan de ander om iets te leren, te bereiken? En wat heeft ‘je manier van denken’ (mindset) daar eigenlijk mee te maken?