Gebruik werkvormen tijdens overhoringen (voor docenten)

De klassieke vorm van toetsen kennen we natuurlijk allemaal. Een blaadje met vragen die de leerlingen beantwoorden. In stilte en individueel. Het resultaat is dat jij uiteindelijk veel nakijkwerk hebt. Wellicht voel je wat voor een meer creatieve manier van toetsen, door middel van werkvormen. Dat is minstens zo effectief, en niet jij, maar de leerlingen doen het werk.

Hierbij de tips om de toetsweek een stuk gevarieerder te maken door het gebruik van werkvormen:

Werkvorm 1: de open toets

De leerlingen hebben een open toets en mogen allerlei boeken, materialen en stencils meenemen die aan het vak gerelateerd zijn. De toets is er zo op ingericht dat de leerlingen bepaalde onderdelen kunnen nalezen of kunnen zoeken.

Werkvorm 2: de vragenbak

Bedenk aan de hand van de lesstof vragen en schrijf deze op losse stroken. Deze stroken stop je in een vragenbak. Nu kiezen de leerlingen zelf kiezen een aantal vragen die ze moeten beantwoorden. Als docent kun je sturing geven door de vragen voor te bereiden en door het aantal te beantwoorden vragen aan te geven. Ook leuk is het om tijdens de les die aan de toets voorafgaat de studenten zélf vragen te laten bedenken voor de vragenbak. Deze manier van toetsen zorgt voor meer verbindingen met het geleerde in de hersenen, waardoor de stof beter onthouden wordt.

Werkvorm 3: de doorgeeftoets

Maak 15 vragen en verdeel de klas in groepjes van ongeveer vijf leerlingen. De leerlingen beantwoorden nu per groepje steeds de drie volgende vragen, en maken zo dus samen de hele toets. Deze kunnen jullie als klas vervolgens samen bespreken.

Werkvorm 4: de omgekeerde opdracht

De vraagstelling die centraal staat, wordt 180 graden omgedraaid. De opdracht is om antwoorden te bedenken voor het vergroten of verergeren van het probleem, in plaats van voor het oplossen. Dit stimuleert het laterale brein; lateraal denken is proberen een probleem om te lossen door het gebruik van niet-traditionele methodes.

Nog meer verschillende toets vormen inzetten, om zo variatie te hebben? Leuk! Wij geven heel praktische werkvormentrainingen speciaal voor het onderwijs. Je inschrijven voor zo’n werkvormentraining doe je hier. Snel meer weten? Bel met Stefan Stoeken: 06 – 38 17 04 25


Ook interessant

Feedbackkwadrant

Het Feedbackkwadrant: de vier bouwstenen van een gezonde feedbackcultuur Duidelijkheid en structuur zorgen ervoor dat teamleden weten wat er van hen verwacht wordt. Openheid en verbinding creëren een veilige omgeving waarin mensen zich durven uitspreken. Persoonlijke behoeften en overtuigingen spelen een rol in hoe iemand feedback geeft en ontvangt. Tot slot maken gespreksvaardigheden het mogelijk om feedback op een constructieve manier te delen. Wanneer deze elementen samenkomen, ontstaat een cultuur waarin feedback niet als spannend of lastig wordt ervaren, maar juist bijdraagt aan groei en samenwerking.

Olympisch goud voor Paul en 2KNOWHOW

Van angstcultuur naar bevrijding. De gouden hockeymedaille op de Olympische Spelen van Parijs 2024 is meer dan sportieve glorie – het is een bevestiging van de kracht van plezier, verbinding en vertrouwen in een team.

Jezelf motiveren kun je leren

Jezelf motiveren kun je leren Waarom is de een gemotiveerder dan de ander om iets te leren, te bereiken? En wat heeft ‘je manier van denken’ (mindset) daar eigenlijk mee te maken?