Ik Wat is mijn behoefte en welke rol heb ik er zelf in?
Achter elke boodschap schuilt een behoefte. Help de medewerker om te benoemen welke behoefte hij heeft. Achter oordelen schuilen vaak onvervulde behoeften.
Jij Wat is je verzoek aan mij/anderen?
Probeer medewerkers uit te nodigen om hun behoefte te vertalen in een verzoek aan jou als leider of aan collega’s. Een verzoek is makkelijker in te vullen dan een oordeel. Ook oordelen zijn te vertalen in verzoeken.
Wij Wat hebben we gezamenlijk te doen?
Welke uitdaging of opgave ziet de persoon voor het team als geheel? Wat kan jij niet als leider oplossen of de persoon zelf maar vraagt iets van het team als geheel?
Het Wat moeten we in de context oplossen?
En tot slot: welke belemmeringen liggen er in de context? Welke oplossingen in onze werkomgeving, randvoorwaarden of procedures zijn er mogelijk en nodig?
Ga op zoek naar individuele behoeften en verschillen. Nodig iedereen uit voor zichzelf te praten en zich uit te spreken. Daarmee investeer je in de kwaliteit van de samenwerking en dialoog.
Jouw eigen gedrag
Naast een aantal sturingsvragen is ook jouw eigen gedrag van invloed op het gesprek. Hoe ga jij het gesprek in? Zorg er zelf voor dat je ontspannen én nieuwsgierig bent. Zo zorg je er met jouw houding voor dat er een ontspannen open sfeer ontstaat. En hoe kan je je houding beïnvloeden? In ieder geval door je bewust te zijn van je mindset. Wat niet helpt is bijvoorbeeld denken dat jij in je eentje verantwoordelijk bent om kritiek op te lossen. Wat wel kan helpen zijn gedachten als:
‘De uitslag gaat over meer dan alleen mijn functioneren.’
‘De scores zijn een signaal, de echte boodschap kunnen mensen mij alleen persoonlijk vertellen.’
‘Als er ontevredenheid is, zijn we samen verantwoordelijk voor verbetering.’
‘Ik kan luisteren naar kritiek, en tegelijkertijd zelf een andere mening hebben.’
‘Als iemand praat in oordelen, kan ik helpen om behoeften uit te spreken.’
‘Een open gesprek over onvrede, kan een begin zijn van verbetering.’
Tot slot
Mocht je naar aanleiding van dit artikel de wens hebben om het MTO anders in te richten of behoefte hebben aan begeleiding van het gesprek of coaching van je team, dan komen we graag bij je langs. Voor nu: veel succes met luisteren en leren.