Zin in vergaderen
Zo krijg je zin in vergaderen! Oef. Je hebt een dag vól vergaderingen. Daar kijk je niet naar uit. En dat terwijl we meer dan ooit overleggen – hoeveel uur denk je?
Je vak is je vak en soms glipt het opeens uit je vingers. Het overzicht, de regie. Uit eigen ervaring wéten wij van de moeilijkheden waar je, in het onderwijs, tegenaan kunt lopen. En hebben wij duidelijk ideeën over hoe het beter kan. Dát het beter kan. En vooral: leuker en aangenamer. Want dat mag best. Je werkt keihard tenslotte. Dan is een beetje lol, regie en autonomie in je werk het minste wat je mag wensen.
We hebben een programma ontwikkeld, speciaal voor docenten: teacher leadership. Dit is anders dan anders. We focussen op jou als leider, en hoe je invloed hebt en houdt op jouw eigen werkgeluk. Het programma is een combinatie van workshops, opdrachten, mailtjes met ‘tussentijdse prikkels’ en persoonlijke coaching. Je volgt het teacher leadership-programma dus zowel in de groep (10 – 15 deelnemers) als individueel. We gaan met de volgende onderwerpen aan de slag:
Als je merkt dat er iets aan de hand is met een van je leerlingen, hoe ga je daar dan mee om? Wat doe je en waarom? Hoe zorg je voor jezelf: hoe sta je vitaal en verantwoordelijk voor de groep? We geven je diverse inzichten en oefenen veel. Hoe zorgen we ervoor dat je het echt naar je zin hebt, dat je positiviteit uitstraalt? En dat je tegelijkertijd op een natuurlijke manier orde houdt en regie hebt op dingen die gebeuren in en rondom jouw klas.
En je hebt als docent natuurlijk ook een bijdrage te leveren in de school. Hoe toon je nou leiderschap in de school, en wat draag je bij aan de scholengemeenschap?
In het programma is ook ruimte voor jouw specifieke ervaringen, tegenslagen en pijnpunten. Wat is bij jou de context waardoor je nu niet die prettige, vrolijke en vitale leerkracht bent die je wel zo graag wil zijn? Door middel van een voorbereidingsopdracht (een foto van je werkplek, een lesontwerp waar je nog inspiratie voor zoekt, een casus waar je niet tevreden over bent, het kan van alles zijn) kunnen we in de sessie meteen inhoudelijk met jouw verhaal aan de slag.
Als docent heb je een doel: de inhoud overbrengen. Maar daarnaast heb je ook te maken het gedrag van individuen, én de groep als geheel. Die weer voortkomen uit allerlei gedachten, emoties en patronen. Dus: hoe kun je nou differentiëren met dertig verschillende mensen in je klas? Door de inhoud over te brengen via de aanpak, kun je het gedrag van de groep beïnvloeden. Sturen, bepalen. Geweldig! En veel minder tijdrovend voor jou als docent. Werkvormen zijn daarvoor je belangrijkste gereedschap.
Je weet dat je met werkvormen je inhoud kunt overbrengen, het gedrag zo kunt sturen, maar hoe doe je dat dan? Praktisch? Hoe rijg je de werkvormen aan elkaar tot een les, zo dat je het doel niet uit het oog verliest? Wat is überhaupt je doel? Wil je dat je leerlingen het geleerde actief uitdragen, gaan toepassen? Hoe scherper je beeld van het gedrag dat je wilt bereiken ná je les, hoe makkelijker je de les of lessen ontwerpt – je weet dan naar welk doel je ze toe leidt. Een goed programma is de helft van het werk, én van het succes.
Wil je meer weten over teacher leadership? Mail of bel dan met Stefan Stoeken. Welkom!
Zo krijg je zin in vergaderen! Oef. Je hebt een dag vól vergaderingen. Daar kijk je niet naar uit. En dat terwijl we meer dan ooit overleggen – hoeveel uur denk je?
Dat lukt ons als we dit veranderen
Zo werkt persoonlijk leiderschap: waarom het leven leuker is met een kompas! Herken je dit? Je probeert in een overleg iets uit te leggen, voelt je niet gehoord door collega’s en haakt vervolgens helemaal af.