Voor de vaandeldragers van vernieuwend onderwijs.
Dé student bestaat niet. Op dit vertrekpunt zijn de meeste toekomstvisies van het onderwijs gebaseerd. Docenten hebben in het toekomstplaatje steeds minder de rol van allesweter en degene die bepaalt wat een student moet weten en moet doen. De docent is nog steeds expert, maar verruilt het doceren voor samenwerken en coachen. Dit alles om gepersonaliseerd onderwijs mogelijk te kunnen maken en aan te kunnen sluiten bij de individuele leerbehoeften en leerroutes van studenten.
In deze master bekwamen docenten zich in het coachend lesgeven en individueel begeleiden van studenten. Docenten vergroten in de opleiding op een veilige en waarderende manier hun repertoire en kijk op leren. Hun focus op de inhoud en het ‘afvinken’ van opdrachten, maakt plaats voor nieuwe coachvaardigheden. Het effect: in lessen en gesprekken meer contact, gelijkwaardigheid en samenwerking tussen docent en student. En dat is het begin van wat in bijna elke toekomstvisie beschreven staat.
Hoe combineer je je rol als expert met een rol als coach?
Hoe pak je een coachende les of coachend gesprek aan?
Wat typeert mijn stijl en waarop kan ik me ontwikkelen?
Specificaties
- Voor docenten en opleiders
- Online: 4 keer 2 uur (keuze uit 7 thema’s)
- Offline: 2 keer 1 dag
- Max 12 deelnemers
Basis
Keuze uit minimaal vier en maximaal zeven thema’s:
- Rol van de leercoach
- Leerstijlen en groepsdynamiek
- Sturen op gedrag via de vorm
- Gespreksvaardigheden en coachend leren
- Feedback geven en spiegelen
- Persoonlijk leiderschap en reflectie op eigen stijl
- Coachen versus beoordelen
Advanced
- Verdieping in subgroepen; 2 uur per sessie
- E-coaching: 2 keer 45 min. per persoon
Kies deze optie omdat
- Het ontwerpen van programma’s een vak is
- Goede lessen het leerrendement bewezen verhogen
- Een goed programma eenvoudig is om te faciliteren