Puberbrein in de klas

Iedereen die in onderwijsland met jongeren te maken heeft, weet welke sprong zij maken in de puberteit. Dit is natuurlijk zichtbaar aan de buitenkant, maar ook van binnen spelen zich in rap tempo allerlei ontwikkelingen af. Hoe kun je als docent de hersenen van pubers nou positief stimuleren?

De spiegelneuronen bepalen mede het leergedrag van pubers. Dat betekent dat de attitude van de docent, véél meer dan gedacht, bepalend is voor het gedrag. Goed voorbeeld doet goed volgen. Leef voortdurend met de gedachte dat gewenst gedrag alleen kan ontstaan als docenten het voortdurend tonen. Roep het gewenste gedrag dan ook op tijdens het eerste gedeelte van de lessen.

De hersenen zijn plastisch, dat wil zeggen dat ze veranderbaar zijn. De plasticiteit neemt toe als we voldoende bewegen en ontspannen. Het is van belang om tijdens een lesdag ruimte te hebben voor beweging en ontspanning. Laat leerlingen dus tijdens de les af en toe in beweging komen en zorg ook voor ontspanning. Activerende didactiek, met frisse werkvormen!

In het puberbrein verandert de biologische klok. Er ontstaat de behoefte om later naar bed te gaan en later op te staan. Dat zorgt voor een ingewikkelde botsing van de behoeften bij de puber. Een soort puberjetlag! Op school kun je hier rekening mee houden door in de eerste roosteruren niet de zwaarste denkvakken te plannen. En: hoe meer afwisseling je tijdens de lessen kunt bieden, hoe meer kans dat de hersenen positief gevoed worden. Hoe minder negatief gedrag je zult zien bij de lerende.

2KNOWHOW traint docenten op allerlei gebieden. Hiermee sta je niet alleen meer open voor de leerlingen, maar ook voor je eigen regie en werkgeluk. Zo hebben we een programma ontwikkeld, speciaal voor docenten: teacher leadership. Het programma is een combinatie van workshops, opdrachten, mailtjes met ‘tussentijdse prikkels’ en persoonlijke coaching. Meer weten? Klik hier!

Stefan Stoeken

Trainer, coach


Ook interessant

Zin in vergaderen

Zo krijg je zin in vergaderen! Oef. Je hebt een dag vól vergaderingen. Daar kijk je niet naar uit. En dat terwijl we meer dan ooit overleggen – hoeveel uur denk je?

Hoe krijgen we mensen dolgraag aan het werk in de zorg en het onderwijs

Dat lukt ons als we dit veranderen

Zo werkt persoonlijk leiderschap

Zo werkt persoonlijk leiderschap: waarom het leven leuker is met een kompas! Herken je dit? Je probeert in een overleg iets uit te leggen, voelt je niet gehoord door collega’s en haakt vervolgens helemaal af.