Stefan Stoeken

Highlights / Strengths

  • energie voor 10
  • bouwen aan onderwijs voor deze tijd
  • sympathiek
  • staat graag voor grote groepen
  • speels grenzen opzoeken
  • praktijkervaring maakt het verschil
  • humor en laagdrempeligheid
  • niet extern, maar samen
  • activerend lesgeven
  • grootsheid vinden in kleine dingen
  • “let’s go”

Over het werk

“In het ‘grotemensenleven’ nemen we alles ontzettend serieus, zeker als we aan het werk zijn. Aangezien dat al gauw 40 uur per week is – mag het dan ook beetje leuk zijn? Ik ben ervan overtuigd dat we meer energie krijgen, meer presteren en meer zin hebben in ons werk als we niet vergeten om te lachen. Klinkt vanzelfsprekend, maar mensen vergeten het snel. Dat is met name een inzicht dat ik (door middel van luchtigheid en bruikbare technieken) wil reactiveren bij trainees. Wat daarbij helpt is dat ik zelf ook vol ‘get-up-and-go’ zit. Als het nodig is stap ik nu nog in de auto naar – noem een plaats – om die training te geven.”

Over zijn pad

“Tot op de dag van vandaag kan ik mij nog zeer goed herinneren; de wendagen bij het basisonderwijs. Je mocht een zonnige middag op lokalenbezoek bij de leerkracht die je na de zomervakantie het gehele jaar zou ontmoeten.

Als een klein bruistabletje was ik vroeger al duidelijk aanwezig in de klaslokalen. Als leerling was ik extreem enthousiast, om het zo te noemen. Mijn leerkrachten hebben dat echter ook wel eens als storend ervaren. Tót op het moment dat ik bij mijn leerkracht van groep 8 over de drempel stapte en de leerkracht meteen ook op mij afstapte en zei: “hi Steef, we gaan er een tof schooljaar van maken! Over dat Ajax shirt hebben we het nog wel, maar leuk dat je er bent!” Met een snelle reactie zei ik tegen hem: “leuk! Gaan we zeker doen. En dat je niet voor Ajax bent maakt niet uit, iedereen maakt fouten.” En snel rende ik door naar mij nieuwe plek voor na de zomervakantie.

Ik besef me dat de leerkracht contact met mij maakte en mij niet alleen als leerling zag maar ook als persoon. Iets wat ik toen, en nu nog steeds, als zeer prettig en plezierig heb ervaren. Mijn motto is dan ook: “eerst relatie, dan prestatie.”

Vraag mij vooral naar

  • Manieren om het onderwijs actiever, (meer) inspirerend en resultaatgerichter te maken
  • Mijn ervaring als trainer bij de plaatselijke voetbalclub
  • Een treffende oneliner