Voor iedere zorgprofessional die leren wilt stimuleren

Algemeen

De zorg is bij uitstek een sector waarin leren een essentieel onderdeel is van de continuïteit van de organisatie.Of je nu teamleider, HR manager, opleidingsadviseur, verpleegkundige, arts, werkbegeleider, opleider of docent bent, allemaal heb je te maken met de steeds complex wordende zorg, een oplopende werkdruk, kwaliteit & veiligheid dat strak wordt gemonitord en veranderingen die elkaar snel opvolgen.Zorgprofessionals met kennis van leren, de zogenaamde leercoaches, zijn hard nodig om zorginstellingen bestendig te maken voor de toekomst en de beste patiëntzorg te blijven leveren.

Maar hoe stimuleer je leren in je organisatie als je al zo’n volle dienst of agenda hebt? Doe mee aan de vierdaagse Opleiding tot Leercoach, en ontdek hoe werkvormen bijdragen aan het vergroten van het leerrendement van je gesprekken en bijeenkomsten. En ervaar hoe je werkvormen in kunt zetten en zo het vliegwiel kunnen zijn van de verandering.

Resultaat

  • Je weet hoe je werkvormen in kunt zetten om gewenst gedrag te krijgen
  • Je hebt inzicht in groepsdynamica en kunt inspelen op verschillen tussen zorgprofessionals
  • Je kunt werkvormen inzetten om tot een goede overleggen te komen
  • Je weet hoe je een lerend klimaat kunt neerzetten tijdens de verschillende ontmoetingsmomenten in je dienst
  • Je kent je eigen stijl als leercoach
  • Je kunt je rol uitleggen en weet hoe je als leercoach bijdraagt aan leren op de werkvloer

Programma

Hoe zit de vierdaagse Opleiding tot Leercoach in elkaar?

Dag 1: Didactiek achter werkvormen

Tijdens de eerste dag ga je aan de slag met waarom, waartoe en hoe je werkvormen in kunt zetten. We nemen je mee in de didactiek achter het gebruik van werkvormen. Je leert als leercoach sturen op gedrag in plaats van op inhoud, en ziet hoe werkvormen kunnen bijdragen aan leren op de werkvloer. We kijken naar welk gedrag jij graag ziet in alle ontmoetingsmomenten tijdens je dienst en gaan daarmee aan de slag. Een actieve, frisse start van de opleiding, waarin je zélf ook al veel ervaart!

Dag 2: Groepsdynamiek & van weerstand naar leerstand

De tweede dag staat in het teken van groepsdynamiek. In het verlengde van het sturen op gedrag, reiken we je taal en tools aan om gedrag te kunnen ‘lezen’. Het kunnen omgaan met verschillen tussen mensen is een belangrijk onderdeel van de dag, zodat je mensen vanuit hun weerstand in de leerstand kunt krijgen. Een dag vol interessante modellen en praktische handvatten om je invloed op leren op de werkplek te vergroten.

Dag 3: Ontwerpen van goede leermomenten

Tijdens de derde dag gaan we aan de slag met het lerende maken van (in)formele overlegmomenten, zoals de dagstart, overdracht, patientbespreking, vakgroepvergadering of multidisciplinair overleg. Welke werkvorm of reeks van werkvormen helpen om het overleg effectiever, actiever en lerender te maken? Je krijgt van ons een concrete tips, een bouwplan en ideeën hoe dit te creëren!

Dag 4: Jouw stijl als leercoach

Alles heeft invloed op elkaar, dus jouw benadering als leercoach ook op de groep. Op de laatste dag kijken we naar welke stijl jij hanteert en welke effect dit heeft op het leren en gedrag van de ander. Een hele mooie dag vol thema’s als persoonlijk leiderschap, stijlen van begeleiden en van jezelf nog een beetje beter leren kennen. Ook kijken we naar jouw rol als leercoach voor nu en in de toekomst. Een mooie afsluiting van deze opleiding!

E-coaching en Werkvormen-boek

Tussendoor is er ruimte voor E-coaching voor je persoonlijke vragen en casuïstiek. Ook krijg je er ons nieuwste boek “Werkvormen in de Zorg’

Data:

  • 26 maart, 25 april, 23 mei, 13 juni 2024. Interesse? Laat het ons weten!

Kosten:

Vierdaagse training tot leercoach, 1 uur E-coaching en 1 werkvormenboek voor de zorg voor € 1950,- excl. BTW.