Jezelf motiveren kun je leren

Waarom is de een gemotiveerder dan de ander om iets te leren, te bereiken? En wat heeft ‘je manier van denken’ (mindset) daar eigenlijk mee te maken?

In een bekend onderzoek van Carol Dweck, professor Psychologie aan de Universiteit van Standford wordt de centrale vraag gesteld: waarom heeft de één nou wel succes, en de ander niet? Of althans: veel minder? Hier wij houden ons hier ook geregeld mee bezig.

Een interessant onderzoek, want Dweck ontdekte dat dit grotendeels afhangt van je mindset. Je impliciete standpunten over de oorsprong van vermogens speelt een belangrijke rol speelt in je motivatie. Ook hebben ze duidelijk impact op het bereiken van je doelen en het hebben van succes. Zo.

Volgens Dweck en haar onderzoek kun je mensen onderverdelen in twee groepen: die met een zogeheten ‘fixed mindset’ en met een ‘growth mindset’.

Wat is dat dan?

Geloof je dat vermogens zijn aangeboren en niet verder te ontwikkelen zijn, en dat je talent dus gewoon hebt of niet? Dan val je in de categorie ‘fixed mindset’. Geloof je juist dat aangeboren vermogens een startpunt voor verdere ontwikkeling zijn? Dan ben je in het bezit van een ‘growth mindset’.

De juiste mindset voor succes

En dan? Als je dan weet waar je onder valt, wat betekent dit dan voor het behalen van succes? Met een ‘growth mindset’ sta je in ieder geval open voor uitdagingen en ondanks tegenslagen blijf je doorgaan. Van kritiek en feedback leer je en het succes van anderen zie je als les en inspiratie. Dit alles heeft als grote voordeel dat je een hoger ‘level van succes’ behaalt dan wanneer je neigt naar een ‘fixed mindset’.

Blijf niet vastzitten

Mensen meteen ‘fixed mindset’ gaan uitdagingen liever uit de weg. Ze geven snel op en geloven dat succes enkel op aangeboren vermogens gebaseerd is. Hard werken vinden ze zinloos, terwijl je dat juist zo nodig hebt om nieuwe vaardigheden te leren beheersen. Zonde. Met een mindset als deze zul je sneller je ‘plateau’ bereiken en niet je volledige potentie benutten. Maar: het is te trainen!

Wees niet zo streng voor jezelf

Situaties zijn er altijd om te leren, en niet om jezelf te bewijzen, of om bevestiging te krijgen van je karakter of intelligentie. Dus wanneer je jezelf betrapt op gedachten als ‘Hoe kom ik over’ en ‘Zal ik slagen of falen’ bedenk dan direct dat deze cultureel wenselijke eigenschappen (helemaal niet raar dus volgens Dweck) je niet helpen te groeien.

De meeste mensen zijn zich meestal niet bewust van hun mindset. En heb je een fixed mindset, zelfs dan zul je hoogstwaarschijnlijk zeggen dat falen niet erg is en dat je kunt leren van je fouten, terwijl je dan diep van binnen toch lastig vindt te geloven.

De kijk van 2KNOWHOW

Voor organisaties is het interessant om de cultuur eens onder de loep te nemen: welke patronen zijn er en in welke mindset passen deze? Hoe gaan collega’s om met het maken van fouten? Welke patronen dragen bij aan ontwikkeling, welke niet, en welke interventies kunnen we doen om deze patronen te doorbreken? Ook de mindset van leiders over zichzelf en over medewerkers heeft invloed op hun leiderschap: een leider die gelooft dat medewerkers zich nog steeds verder kunnen ontwikkelen gaat anders met mensen om dan een leider die denkt dat er niet meer in zit.

We hebben een aantal producten die kunnen bijdragen aan de positieve ontwikkeling van medewerkers en hun motivatie.

  • De cultuurscan
  • De gesprekswaaier voor het goede gesprek

Ook interessant

Zin in vergaderen

Zo krijg je zin in vergaderen! Oef. Je hebt een dag vól vergaderingen. Daar kijk je niet naar uit. En dat terwijl we meer dan ooit overleggen – hoeveel uur denk je?

Hoe krijgen we mensen dolgraag aan het werk in de zorg en het onderwijs

Dat lukt ons als we dit veranderen

Zo werkt persoonlijk leiderschap

Zo werkt persoonlijk leiderschap: waarom het leven leuker is met een kompas! Herken je dit? Je probeert in een overleg iets uit te leggen, voelt je niet gehoord door collega’s en haakt vervolgens helemaal af.